Hopp til hovedinnhold

Kobling mellom håndboka og kartleggingstestene

2.1 Legge ut objekter som samsvarer med et gitt tall (2) 
2.2 Se sammenhengen mellom tallord og tallsymbol knyttet til små tall (2) 
2.3 Se sammenhengen mellom telling og «hvor mange?» (2)

Introduksjon

De fleste små barn går gjennom en fase der de ikke ser noen sammenheng mellom det å telle og det å si «hvor mange?». Det kan skyldes at de ennå ikke har en forestilling om tall som en beskrivelse av antallet i en samling av objekter. For et barn er det lettere å si at blomstene er røde, enn at det er tre blomster. På samme måte kan det være vanskeligere å «finne fram tre klosser» enn å «finne fram røde klosser».

Det er viktig å gi barna erfaringer med å

  • sortere og klassifisere
  • sette navn på egenskaper til objekter (f.eks. farge, form)
  • sammenligne små mengder ved å koble dem én til én
  • gjenkjenne mengder med samme antall objekter
  • sammenligne mengder med ulikt antall objekter

Ved å arbeide med dette kan læreren hjelpe elevene med å koble tallord til mengder. Tallordene kan bli sortert på samme måte som mengdene. Dette er mer komplekse prosesser enn å telle på rams.

Eksempler på misforståelser og misoppfatninger

Noen barn forstår ikke at «hvor mange» er det samme som det siste tallet når de teller objekter. Det kan skyldes at de har telt «en, to, tre osv.» uten å ha sett tallene i sammenheng med «hvor mange?» Derfor vil mange barn begynne med å telle fra én hvis de blir spurt «hvor mange?». Mange barn har problemer med å se sammenhengen mellom tallsymbolet og tallet uttrykt verbalt.

  • Oppgaven er å velge ut tre klosser fra en mengde. Barnet tar ut klosser tilfeldig og ser kanskje på læreren for å få et signal om å stoppe.
  • Barnet blir bedt om å skrive tallet fire. Barnet skriver ingenting, eller bare en tilfeldig strek.
  • Barnet blir spurt om «hvor mange» i en samling med fem objekter. Barnet teller uten system eller uten en-til-en-korrespondanse til objektene.

Anbefalinger og gode spørsmål

Et barn som har problemer på dette nivået, kan trenge flere erfaringer med aktiviteter som sortere, klassifisere, beskrive egenskaper til mengder, koble én til én, ordne mengder etter antall, og sette tallord på mengder. Disse aktivitetene krever bruk av konkreter. Det er viktig at barna kan forklare hva de gjør.

  • Sortere: Bruk en samling med objekter (knapper, små kuber i ulike farger, klosser med ulike former, mosaikkbiter), og be barnet om å sortere dem ved å samle objekter som hører sammen ut fra visse egenskaper.
  • Koble og sammenligne mengder: Bruk to grupper med objekter. Spør barnet om hvilken mengde som har flest objekter. Bruk for eksempel fire teddybjørner i den ene mengden og tre kopper i den andre. Ved å koble teddybjørner til kopper – én til én – kan barnet finne ut hvilken mengde som har flest objekter.