Hopp til hovedinnhold

Kobling mellom testene og håndboka

1.1 Antallskonservering (1) 
1.2 Se sammenhengen mellom hvor mange og antallet i en mengde (2)

Introduksjon

Antallskonservering innebærer å forstå at antall objekter i en samling forblir uendret, selv om en flytter på objektene eller teller dem på nytt. Et barn kan gjerne ramse opp tallene i riktig rekkefølge. Det betyr imidlertid ikke at barnet forstår at antallet i en mengde er det samme, uavhengig av hvordan objektene er plassert.

Før et barn gjenkjenner et antall, forventer ikke barnet at resultatet av en opptelling gir samme resultat hver gang. Hvis barnet teller objektene én gang og blir bedt om å si antallet, vil det gjerne telle en gang til. Dette er en fase alle barn går gjennom, men på ulike tidspunkt.

Eksempler på misforståelser og misoppfatninger

  • Et barn som blir bedt om å telle en rad med objekter, og som begynner med et objekt i midten, teller ofte feil. Barnet blir ikke overrasket om antall objekter blir et annet når det teller fra den ene kanten.
  • Et barn kan mene at en mengde med fem objekter som er spredt, er større enn en mengde på seks som ligger mer samlet.
  • Et barn kan mene at en mengde med fire store objekter er større enn en mengde med sju små objekter.

Anbefalinger og gode spørsmål

Bruk ulike anledninger til å stille spørsmål der barnet utfordres til å se og tenke antal i hverdagen. Ikke fokuser på regneoperasjoner, men på varierte telleaktiviteter. Det handler om å forstå at antallet er uavhengig av hvor du begynner å telle, og hvordan du teller. Å beherske en-til-en-korrespondanse er viktig i denne utviklingsfasen. Still ofte spørsmål som:

  • Er det nok stoler til oss alle?
  • Kan du hente en kopp til hver av oss?
  • Kan du si hvor mange det er, uten å telle en gang til?