Hopp til hovedinnhold

Kobling mellom testene og håndboka

13.1 Velge effektive utregningsmetoder, inkludert overslag

Introduksjon

Elever bør beherske skriftlige beregninger, hoderegning, overslag og bruk av lommeregner. Når elevene møter situasjoner der de trenger å gjøre beregninger, må de

  • bestemme hva slags beregning som behøves
  • bestemme hvor nøyaktig svaret trenger å være i en gitt situasjon
  • bestemme hvordan de best, og mest effektivt, kan gjøre beregninger som passer til den gitte situasjonen
  • utføre beregningen effektivt
  • kontrollere selve utregningen
  • vurdere svaret opp mot den opprinnelige situasjonen og se om det virker fornuftig

Det blir ofte fokusert mest på å utføre beregningen effektivt, men de andre punktene er like viktige. Vi må vurdere om det kreves et nøyaktig svar, eller om det er nok med et overslag. Hvis vi skal fram til et overslag, må vi avrunde eller estimere. Skal vi fram til et nøyaktig svar, må vi vurdere om det er mulig å regne i hodet, regne med blyant og papir eller bruke lommeregner.

I mange situasjoner er skriftlige utregninger mer strevsomt og uegnet enn å bruke hoderegning. Et tydelig eksempel er hvis du skal finne ut hvor mye du skal ha igjen fra 3000 kroner når noe koster 2998 kroner.

Elevene må kunne vurdere når det er hensiktsmessig å bruke lommeregner. Vi trenger denne ferdigheten fordi den er relevant i mange praktiske situasjoner og for å kunne kontrollere resultater.

Eksempler på misforståelser og misoppfatninger

Noen vanlige oppfatninger og feilslutninger hos både barn og voksne er:

  • Skriftlig beregning er den mest korrekte.
  • Å bruke lommeregner er å jukse.
  • Hoderegning er en mindre viktig ferdighet fordi den brukes lite i beregninger.
  • Et overslag er mindre verdt enn et eksakt svar.
  • Noen elever gjør overslag ved først å regne ut det nøyaktige svaret, for så å avrunde svaret.

Anbefalinger og gode spørsmål

  • Styrk elevenes ferdigheter og trygghet i de fire regningsartene slik at de bruker dem så effektivt som mulig.
  • Diskuter hvor gode ulike beregningsmetoder er, ut fra ulike kontekster og sammenhenger.
  • Legg mindre vekt på skriftlige utregninger, særlig urimelig lange og komplekse beregninger.